Perhentian Island - Part 1

20 April 2011 8.35pm

I'm at Perhentian Kechil now. This morning we woke up at 7am and get ready to Kuala Besut. We took cab from Tune Hotel to Kuala Besut and it cost us RM70. Mahal? Memang pun but apa yang boleh kami buat kan? Minyak pun dah mahal skang ni. Nasib baik cab yang kita orang naik ni elok. Nissan Sentra.


The journey was 1 hout. Sempat la singgah gerai Nasi Dagang kat Tok Bali. Abg Amran (driver teksi) kata nasi dagang ni the best nasi dagang in town. For me? Sedapla jugak, tapi ni nasi dagang Ganu, saya teringin nasi dagang Kelantan. herm...

nasi dagang!

muka buruk bangun pagi

Sepanjang perjalanan, saya ada nampak sejenis pokok. Banyak betul penduduk kampung tanam pokok tu. Macam kebun-kebun kecil. Been wondering pokok apa la ni sebab saya tak pernah nampak pun pokok tu.

Haih, rasa tak puas hati, so saya tanya dengan Abang Amran pokok apa tu? Nak tau tak apa jawapan dia? "Tembakau !" Patutla saya tengok masa dalam perjalanan tadi ada Lembaga Tembakau... apa tah. Yang peliknya saya tak pernah tengok kat negeri lain, kat Kelantan je baru jumpa yer.

So sampai Kuala Besut terus Abang Amran bawak kami ke MD Travel. So dengan naifnya, saya pun beli jela tiket bot. Return ticket cost us RM70 per person.  Aku ada baca other blog, they can get the ticket atound RM60 per person. Maybe aku tak pandai tawar menawar kot.

Mr.H mengangkat beg kami yang beratnya 19 kilo. Apa yang saya bawak pun tak tau

malas nak crop, biorkan ajer adik kat tepi tu. Di Jeti Besut


Not only that, before you off with the boat, you also need to purchase Marine Park ticket RM5 per person. Herm.. plus minus perperson the boat ride will cost you RM75. Boat ride? Bumpy? Suprisingly nope... It was clear weather. Tak bumpy sangat. Air pun tenang je.

Mr.H tengah sibuk susun bag

Mr.H and me

Driver water boat. Sebenarnya nak capture bot lagi satu tu, lagi laju dari our boat
7 or 8 years back I'm staying at Coral Bay. Alamak... Rasanya nanti kena cita sikit pasal perhentian kan... Ok will be on my next post. Back to Coral Bay, now saya tengok banyak betuk perubahannya. Makin maju, hopefully takla semaju Redang, banyak sangat dah naik hotel-hotel batu yang mana dah hilang keaslian pulau Redang tu.

Now ni dah ada jetty. Dulu mana ada jetty, Dari boat ride ni, kita orang kena naik taxi ride untuk sampai ke pantai. But if you guys staying at Long Beach Perhentian Kecil, korang kena naik water taxi. FYI RM2 per person needed to pay the taxi boat.

Penginapan

My recommendation is Panorama Chalet. Tapi they only except walk in, no bookinh yer. Frust betulla masa reception cakap fully booked. Nasib baik la sehari sebelum saya sampaisaya dah book Mohsin Chalet. Mohsin Price?Pricey... RM200  dor deluxe room for aircond room for 4 person. Tapi apa nak buat, kalau amik chalet RM40 , ada pulak bebudak boys ni ajak aku balik.

For Mohsin, aku rasa tak sesuai untuk org tua-tua or sakit kaki sebab bilik dia di lereng-lereng bukit. So makin tinggi your room, makin banyak anak tangga yang perlu di daki. If korang nak gak maybe boleh ambik yang bawah-bawah sikit. Tak la penat sangat. Ni kalau dah sampai atas, nak turun balik mesti fikir 2-3 kali.
So everything up to your choice. Yang pasti view di lereng paling atas  was the best! Ponat-ponat eden daki, tengok view... hilang segala penat lolah den ni ha...

Our balcony

View from the balcony. Seriously awesome! Masya-Allah, besar sungguh kurniaan Mu.
Korang nak tau tak, sebenarnya sebelum ni  aku nak book kat Bubu Long Beach. RM390 perperson for low season rate ( snorkeling, boat transfer, breakfast and bus transfer from KL-KB-KL). Tapi fully booked!!! Hampa!

Next... will be my entry about Perhentian Island and also our day 1 activities!


Comments

Popular Posts