Entri 5 : Visa & Traveller Card Australia

Masa memula first time Mak and Abah aku nak gi tengok Angah bersalin kat Perth, Payah jugak aku nak cari details sama ada diorg perlukan visa or not. Nak tanya Angah, kesian pulak dia dah sarat-sarat nak beranak aku suruh check-check semua. So aku gagahkan diri memahami tatacara nak masuk Aussie. Google la u olls.



Yes, korang kena apply visa. Tak payah gi kedutaan pun. E-visa jer korang. Korang apply kat website aussie immg tak silap aku. Fill the form and bayar online je. Then automaticaly korang dah ada e-visa. Harga? Alamak... Nanti aku tolong carikan. Tapi incase of any emergency aku cadangkan korang printla e-visa tu. Simpan jer. Tu mcm paper A4 aku dlm gambau tu. E-visa aku ler tew.

Validitity visa tu untuk setahun. Tapi korang x ler leh duduk setahun terus. Max 3 months kena balik Malaysia pastu kalau nak masuk balik Aussie boleh lepas tu.

Traveller card tu pulak lebih kurang kad yang korang nak kena isi kalau gi Indonesia (sorry aku pernah gi thailand , vietnam and indonesia je. So among 3 countries tu hanya masuk Indonesia je aku pernah isi card macam ni. So kalau country lain sumpah mak tak tahu uollss)

Tapi Aussie ni a bit straight sikit bagi aku. Kena declare betul2 apa yang korang bawak. Takmo tipu2. Sebab dema ni check beg pakai anjing tau. Jangan risau , anjing ni x capai pun mulut dia kat korang. Hidu rapat-rapat jer.

Tapi malam ni aku lucky!!! Kastam tu just being gentlemen! 😁😁😁 tanya jer, x payah punggah beg terus jalan. 😘😘😘

Xoxo
Marlia Magique
23 August 2014
6.58pm

Comments

Popular Posts