Tips for non stick pan!

Herm aku saje nak share tips ni sebab tadi tengok Mak masak guna non-stick pan arwah Atok yang dah leh jadi stick pan.

Aku ingat lagi dulu arwah cukup sayang pan dia ni... kalau orang lain masak guna kuali dia, siap gi jengah nak tengok senduk apa yang diorag pakai , takut salah senduk boleh mengakibatkan kuali dia yang beratus (taht moment benda baru kuar semua mahal) tu calar.

Tapi sekarang benda itam kat kuali tu dah jadi putih, dah jadi stick pan pun. Kenapa?
Sesetengah orang maybe saying "Alah benda dah makan taun biasala kan...."

Dulu aku kerja part time kat SFCC, so diorang ni mengoreng guna non-stick pan mahal gile. Jadi si chef dah pesan kat anak buah dia after using the pan , biarkan pan itu sejuk dulu sebelum basuh.
Herm... kat sini aku macam pelik. Asallak kan? So aku tanyala... jadi si Chef ni cakap sebab nak mengelakkan benda non stick tu terhakis. So pan boleh tahan lama. Kalau panas2 terus basuh, belik non stick mahal pun akan cepat rosak.

From that moment I told mak about it & she tried for her non-stick pan yang beli RM10 kat Langkawi jek. I think that was 2 to 3 years back... Gues what? Today the pan still look new!

So just try the trick... Pada sapa yang buat kerja laju plus nak cepat maybe rasa leceh sebab nak tunggu pan sejuk, tapi tak salahkan kalau kita mencuba untuk ..... (weih aku hilang idea bila tengok Bie dah masuk bilik nak tidor. isk....) leh tak korang sambung ayat tu sendiri. LOL

Nite!

Comments

Popular Posts