Saya + Mak

12:36 AM

Having hot lemon tea while watching the TV3 drama tonight. Tetiba air mata basah mengalir kat pipi.

" Saya bertuah sebab mak selalu doakan saya "

Owh... bila script itu keluar dari mulut pelakon drama ni, saya terus terfikir. Wow... that's so true. Selama ni mak dengan abah selalu cakap saya degil, malas, tapi selalu murah rezeki. Tatkala bad ai melanda, pasti Allah yang Maha Kuasa membantu.

Subhanallah... sebenarnya saya bertuah dan selalu bernasib baik sebab mak tak pernah putus-putus doakan saya setiap kali dia solat. Saya selalu jugak bertegang lidah dengan mak, yerla duduk satu rumah, sometimes ada je yang tak kena. Saya lupa apa yang mak cakap tu semua sebagai peringatan untuk saya. Kadang kala bila difikirkan maybe dia tak ada siapa nak luahkan perasaan marah. Takkan nak lepaskan geram kat suami... Nak marah adik? Adik dah 3 bulan sakit, jadi mungkin mak pendamkan perasaannya itu. Nak marah Angah? Angah jauh di rantau orang... apa salah Angah? Jadi sayala jadi mangsa... kadang-kala mungkin silap saya sikit... haih... Kenapala saya yang waras ni tak mampu nak fikir.

Banyak betul jasa mak pada saya... tak terbalas budi mak... Ya Allah ampunkan saya. Saya perlu kuatkan tiang agama saya demi Mu ya Allah dan juga mak tercinta. Saya tak mampu duduk jauh dari mak... sebab tu sampai sekarang saya masih duduk dengan mak. Alhamdulillah Mr.H tak pernah merungut bila saya ajak duduk dengan mak.

Drama " Bawaku ke Syurga" tadi bebetul buat saya insaf. Buat saya terfikir, kalau la mak saya mulut jahat, tak pernah solat, tak pernah doakan saya, tak mungkin rezeki saya selalu murah. Mungkin walaupun saya kaya raya, hidup saya akan selalu susah sebab tak pernah didoakan oleh mak.

Alhamdulillah saya dikurniakan seorang mak yang tak pernah putus-putus beri saya harapan dan doa.
Semoga Allah panjangkan umur mak , supaya saya dapat membahagiakan mak sebelum saya terlambat.

To all mothers out there, please always pray for your child, watch words that pop-up from your mouth , because Allah always listening to you.Cepat atau lambat Allah takkan pernah mengecewakan hambanya. Semua yang terjadi itu adalah dugaan buat hamba yang Dia sayang.
Amin.  

Ini Mak saya. Cun kan walaupun umurnya sudah 56 tahun. Sayang mak!

You Might Also Like

0 comments

Popular Posts

Bloggers

Blog Archive

Instagram

Subscribe