Bank a.k.a ALONG!

Kes jual beli kereta sebab percayakan orang. Lesson learned.

Well apa yang bakal saya tulis adalah untuk pengajaran semua dan buat diri sendiri . Seminggu dua lepas saya dan Mr.Hubby gundah gulana di buat oleh bank BSN. Kenapa? Biar saya cerita dari mula agar semua yang membaca memahaminya.

Sebelum memiliki ADAM a.k.a Satria yang skang ni nih Mr.Hubby memiliki Kancil. Akhir tahun 2004 dia decide nak tukar kereta lain ( aku yg paksa sebenarnya hehehe) so kita orang pilih ADAM sebab aku minat ADAM sejak aku sekolah lagi.

ADAM di beli di kedai PROTON Damansara Damai. Kebetulan jurujual dia kawan Pak Long Mr.Hubby nama dia EN.Munir ex askar. Sebab dia kawan pakcik Mr.Hubby, kita org siap jemput datang umah (umah Busu Mr.Hubby sebab kita org lom kawin) untuk dinner.

So jual beli berlangsung dan Kancil di trade in dengan kawan sekerja En.Munir iaitu En.Iskandar yang merupakan jurujual di kedai Proton Damansara Damai.

Semasa Mr.Hubby sign paper jua beli Kancil tu aku terfikir kenapala diorang suruh sign kertas kosong, tetapi di beritahu oleh En.Iskandar (si pembeli kereta second hand tu) selagi belum ada buyer selagi tu paper ni kosong (kat sini aku tau kita org dah terbodoh dgn sendirinya). So si Iskandar babi ni minta geran which aku tak percaya nak bagi. Tapi aku yang bangang ni leh percaya kawan Pak Long Mr.Hubby si En.Munir, aku bagi dia geran tu & siap sound " Selagi dia tak tukar nama kat bank jangan bagi geran ni.Apa2 telefon saya! "

So kisah jual beli habis kat situ, lepas setahun Mr.Hubby dapat surat saman kereta tak di bayar, settlement tahun 2004 dalam RM7-8 ribu telah naik bunganya. Kita orang pergi balik kedai Proton Damansara Damai tu tapi dedua penipu a.k.a Penjual itu dah berhenti kerja.So kita orang terus buat report polis! Kita org fikir nak pergi mahkamah jauh kat Butterworth, hantar surat kat peguam tak di layan, naik bank BSN cawangan Penang di suruh balik, di beritahu suruh hantar surat rasmi . Tapi hantar surat rasmi tak di layan! Last-last kita org dapat surat dah dapat judgement!!!!

Tahun ni dalam bulan 8, org mahkamah datang rumah my inlaw cakap nak sita barang dalam rumah sebab kereta kancil tu. Di tekankan semua barang bukan milik Mr.Hubby sebab rumah nenek moyang , so harta dah wujud sebelum Mr.Hubby lahirkan. Diorang bagi masa 2 minggu untuk settle yang jumlah hutangnya kini mencecah RM 16k!!!!

Nak raya babe mana nak cari RM16k dlm masa minggu. Leh buat deposit rumah baru lagi! So kita org telah tanya few people , diorang suruh buktikan barang dlm rumah tu bukan barang Mr.Hubby dengan berbuktikan resit.Weih... mana ada org beli TV simpan resit 15 tahun!!! Beli meja makan dah 20 tahun simpan resit ke???? GILER!!!!

Kaedahnya both of us pergi BSN Jalan Ampang! Bagi proposal untuk buat bayaran siap bagi report polis yr 2005 (nasib baik aku simpan report tu) . Diorang bagi due sampai 28/8/09 sebelum rumah my inlaw di sita ok... Aku hantar proposal on 20/8/09 by hand to BSN bahagian credit . Nak tau biler diorang bagi result?!! It was on 27/8/09 & dgn syarat bayar upfront RM3k pada 28/08/09 kalau tak rumah sita !!! Cara org bank BSN tu cakap macam samseng! Hey aku tau ko kerja collection tapi kita org bukan nak lari tapi nak bayar so macam tu ke korang layan ?!!! Then kita org di tipu tau tak?!!! Bebulan Ramadhan yang mulia ni ko tak ada ehsan ke?!!! Bangang!!!! Lain le kalau kita org buat bodoh bila ko tepon !!!

Yang buat aku marah sangat dengan Bank BSN ni, ada ke decision Manager KL buat tapi suruh kita orang cakap dengan orang Penang. Orang Penang ni tak leh buat decision , kena tunggu decision Manager KL.What a stupid.... Aku dah buat kat KL so korang yang kat KL jela kan yang cerita ,tak payah nak guna branch Penang ke apa ke...

So aku dgn Mr.Hubby 28/8/09 terpaksa amik EL untuk settle benda alah ni. Kerani yang tolong aku bagi 2 option yang keputusan diberi oleh En.Manager Cawangan Credit BSN KL ni.Oh ya decision made by BSN itu adalah seorang manusia yang menggunakan human brain untuk membuat keputusan dan bukan machine yang di setting!!!!
1) bayar RM7900 lumpsump or
2) no diskaun RM3k by today and RM200 p./mnth until amnt RM15k settled.

Babe... aku terus nangis ok that moment. Berderai-derai air mata aku masa tu. Sedih sangat. Bukan apa mungkin ada yang cakap nilai RM200 tu sikit tapi masa tu aku fikir amount RM15k tu... Fikirkan balik baik kita org simpan je Kancil tu kalau tau nak jadi mcm ni.

Ni apa bank ke Along?!!!Aku bukan menipu korang tapi aku ditipu tapi korang langsung tak tolong, cekik darah lagi ada... That moment aku tak fikir panjang terpaksa setuju yang second option. Nak raya babe RM8k is a lot ok!!! Bila balik rumah cerita dgn mak , mak bagi aku lagi satu soalan maut " Ni interest jalan ke tak?"

DUh!! bedebuk aku terkena lagi... That moment me & Mr.Hubby tak terfikir... Kalau interest jalan dari 7 tahun nak settle might goes 10 to 15 yrs right? We pay for nothing? The next day aku terus email minah kerani tu tanya pasal interest tu. Guess what? Dah dapat deposit RM3k my email dated 31/08/09 not being entertain until today. I keep sending the email every single day but still no answer frm BSN.Tak apa aku bagi peluang this week, next week aku tepon!!!

Kerajaan oh kerajaan... kata jangan pinjam ALONG?!!!Kata pergila ke bank anda mereka akan membantu! Tapi apa kejadahnya ni semua?!! BANK BSN lagi teruk dari ALONG?!!! Guna rumah orang tua untuk memaksa!!! Aku nak bayar bukannya nak lari tapi BSN ni cekik darah siap kira interest yang dah bertahun yang pasti aku di tipu!!! Oh Kerajaan tolonglah buat sesuatu pasal perkara ini. Mungkin ramai lagi yang senasib dengan aku.

Lega aku dah cerita kat sini... Masalah ini masih belum selesai tapi alhamdulillah aku dapat selamatkan rumah my inlaw yang tak bersalah tu. For those yang ada experience or cadangan janganla malu2 beri pendapat.Kalau nak menghina sebab aku yang bodoh bagi geran tu silala juga tapi nanti aku kuar bahasa KASAR aku jangan korang sakit hati plak! Saya amat memerlukan semua cadangan yang berguna SAHAJA buat masa ni.

P/s: Teringat kata mak, kalau boleh jgn hutang langsung!!! Beli semua benda cash... senang! Sebab tu aku dah potong semua card aku. Cuma kena tinggalkan satu la sebab susah kang nak beli flight ticket!LOL

Comments

Zach Reza said…
Oh dear, sorry to hear abt this :( haritu x sempat citer panjang. Not sure how to help but am willing to be a good listener!

Hang in there you two, insya-Allah there will be a way out ;)



Xoxo,
zach
Marlia said…
Dear Zach... no worries dear I know you always be there for me!!! (touch! nak cry plak suddenly !)YUP somewhere & somehow I hope we will find the way out!Insya-allah
Deqna said…
sian awak.. semoga berjumpa dengan jalan penyelesaiannya....
Marlia said…
deqna: huhuhuh thanks dear..
hilgh said…
report polis kereta hilang,
so kalau polis jumpa kereta tu, dia akan ambik dan simpan dkt balai, which you boleh guna..

Then, mintak BSN stopkan interest payment, u schedulekan dgn dia berapa you boleh bayar bulan2...

Skarang ni Ramadhan, doa mintak Tuhan tunjukkan jalan..

Kalau jumpa kereta tu, samada boleh jual, n dptkan extra money ( at least rm 8 - 10k)..boleh terus dump dkt BSN..
hope this helps..
Marlia said…
thanks for your advise hilgh... this thing happene yr 2004 la dear.. kereta tu dah kena lelong pun... now baru bank nak kejar

Popular Posts