Apa kes masuk court tak bayar SAMAN!

Well this was the follow up cerita yang ni dan ni. Kes JPJ la ni kan...

Masa dalam perjalanan ke Batu Pahat hati dah bebunga riang, sebab ingat this will be the last time we will have this kind of problem with goment.Malas sebenarnya masuk-masuk mahkamah ni. Leceh ulang alik for nothing, waste money, time and AL.

Alhamdulillah our Garmin works! Tak sesat langsung untuk cari Mahkamah Batu Pahat, but of course di bantu juga dengan signboard.Comel je Mahkamah Batu Pahat ni berhadapan dengan dataran Batu Pahat .


Court kul 8 pagi dah masuk. Mungkin sebab Pegawai JPJ and kerani mahkamah tu nak settle few things before the Majistret came.Tetiba nama Mr.Hubby di panggil. Kenapa? Mr.Hubby di inform  dokumen dari JPJ Johor Bahru tak sampai, so tak leh naik court.

Entahlah aku rasa geram , marah dan hangin semestinya sekali lagi. Straight away , I went out from the court and called JPJ JB. Kesianla plak bila dengar suara Makcik JPJ yang angkat tepon tu, so nak marah tak jadi (Alhamdulillah, allah jadikan aku seorang yang tahu pertimbangan)Aku pun inform apa dah jadi. Dia plak panic and cakap will told her boss and will call me back.

After 15 minutes, I received a called from Boss Kecik ( I guess). Nama dia Ms.Suda. So again I've to inform her from A-Z and apa yang diberitahu kat aku " File banyak sangat ni, I afraid diorang terbawa ke court JB, tapi tak apa, u stay there first, let me checked then I'll call you back!" Menunggu lagi le aku ...

Yang ni rasanya lama sikitla aku tunggu.This time Hj.Zainal plak tepon. Maybe dia Boss Besar sket dari Ms.Suda. (aku main agak je)Hj.Zainal ni pun lemah lembut. Asalla masa aku gi JPJ JB aritu semua kerani muka macam s**l, tak lemah lembut, muka keras, buat kita makan hati jek. Kali yang telefon semua lemah lembut... hai... macam-macam , oh ya kita sambung cerita Hj.Zainal tu.

Dia request nak cakap dengan Pegawai JPJ dalam mahkamah tu. I dunno what was the conversation... tetiba Cik Masjistret masuk, dia terus suruh aku amik balik phone tu. So aku tanya la Hj.Zainal ni apa dah jadi sebenarnya? So again dia explain  "dokumean banyak sgt, salah court bla bla bla bla la" for me all just crap & nonsense. It's all their mistakes. How could they do like that?

Masa aku minta date naik court awal, kerani bangang tu dulu kata tak leh , dokumen tak siapla, entah apa lagi excuse. But now??? Apa dah jadi bila aku ikut date yang ko nak tu?  Itula bukan aku nak maki orang gomen ni, but sebab nila setitik memang rosak susu sebelanga!!!That moment aku dah fikir my AL, duit minya & tol again such a waste!!!

Dalam setengah jam lepas tu ,Pegawai JPJ yang dalam court tu keluar dari mahkamah with Mr.Hubby and 3 other guys. She said bukan takmo tolong, but dia takmo take blame atas other people punya mistake. She was from JPJ Batu Pahat. She know how hard we try to come & settle everything, again nuthing settle. So the only thing she can help, naik court lagi sekali , new date, the latest date 1/1/09 ( aku baru tau Johor tak cuti New Year!), but we have to call Hj.Zainal tu minta lepaskan blaclisted, so all for of them leh renew their license or roadtax!

So, aku le kena tepon Hj.Zainal tu... ( aku pelik gak yang lagi 3 orang tu tak tepon pun JPJ JB, maybe because they from Batu Pahat itself, so macam tak heran untuk naik court again!) After discussion , alhamdulillah blaclisted will be released, and Mr.Hubby bolehler renew lesen dia! Yeay!

Itula yang jadi semalam. Kalaula dia tak released blacklist tu mau aku meroyan agaknya kat court tu. ( yer je aku nih! tapi naik angin mungkin!). Statement Mr.Hubby bila leh dapat renew license " Rasa macam baru dapat lesen!" sambil tersengih-sengih... ( sampai sekarang I can't forget your face la sayang masa you cakap camtu...)

So konklusi.. tolongla kerja betul-betul nye... lebih-lebih lagi bila benda yang awak kerja tu libatkan orang lain. Janganla buat naya kat orang lain...

Comments

NeenaAnuar said…
hmmm.. kalau lias ngan gomen nie camnie lar kengkadang kan!
Marlia said…
entahlah Neena ,sebab yang sikit2 ni la gomen yang baik2 tu pun kena kan... nak buat camner? diorang ni buat serabut kepala otak kita jek!

Popular Posts