Sista Ovari

Hey, I just an info for all. I know lot of info you guys can get it by Google it... but then pada orang yang macam aku ni... angin malas membrowse.. have fun reading it! Oh ya one more thing, info in English banyak leh dapat.. so ni aku bagi info in Malay.
(info di ambil dari http://www.infosihat.gov.my/ )

APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN SISTA OVARI?
Sista atau ketumbuhan dalam ovari merupakan pembendungan cecair di dalam ovari. Terdapat beberapa jenis sista ovari. Golongan wanita begitu mengambil berat terhadap sista ini disebabkab kebimbangan mereka kepada kanser ovari. Satu perkara yang perlu diingat bahawa kebanyakan sista ovari ini bukanlah ketumbuhan kanser. Walau bagaimanapun, sebahagian dari sista benigna ini memerlukan rawatan jika ia tidak hilang seperti biasanya. Hanya dalam beberapa kes yang kecil, ia bertukar menjadi kanser. Yang menggembirakan kita ialah hampir semua sista ovari ini akan hilang secara spontan tanpa memerlukan rawatan. Oleh kerana kebanyakan dari sista ovari adalah benigna (bukan kanser), kewujudan sista ovari biasanya tidaklah membimbangkan.


TANDA DAN GEJALA
Lazimnya, sista ovari tidak membahayakan dan tidak menimbulkan gejala. Jika berlaku juga gejala, ia termasuklah:
o Terasa sesak atau bengkak dalam abdomen
o Berat badan bertambah. (isk ni memang aku sedari , makan bukan banyak mana pun tapi badan bagai di pam pam!)
o Sakit yang tidak menyucuk dan berlaku berterusan sama ada di sebelah atau di kedua-dua belah pelvis. (mine on my left especially bila nak period!)
o Kesakitan semasa melakukan seks
o Haid tertunda, tidak teratur atau sakit. (tak teratur tu memang sebab aku ingat my weight but then it was one of the symptom!dapat tau pun bila period dah 14 days non stop & heavy bleeding!)
o Semakin banyak timbulnya bulu roma di muka. ( aku ingat memang gen familyku!)
o Terasa sangat sakit yang menyucuk dalam abdomen, demam, dan/atau muntah. Kemungkinan ini disebabkan oleh sista yang berdarah kerana telah pecah atau terpintal/terpusing. (alhamdulillah belum ke tahap ini!)

JENIS-JENIS SISTA OVARI
o Sista fungsi - Jenis ini sangat lazim berlaku. Ia dikaitkan dengan kelainan dari fungsi ovari yang normal. Contohnya, ia terbentuk apabila telur cuba dikeluarkan seperti dalam proses pengovulan biasa. Ianya mungkin berlanjutan sehingga 4 atau 6 minggu. Sista ini jarang merembeskan hormon.

o Sista folikel dan korpus luteum - sista folikel terbentuk apabila folikel yang menghasilkan telur dalam ovari membesar dan dipenuhi cecair. Sista korpus luteum merupakan jisim tisu berwarna kuning yang terbentuk daripada folikel selepas proses pengovulan. Sista jenis ini timbul dan hilang setiap bulan. Ia dikaitkan dengan fungsi normal ovari.


o Sista yang abnormal atau sista neoplasma - Ia terjadi kesan dari pertumbuhan sel dan kebanyakannya merupakan ketumbuhan benigna. Dalam beberapa kes tertentu, ianya boleh menjadi kanser. Sista yang abnormal ini memerlukan rawatan perubatan dari doktor. Ini termasuklah:
􀂃 Sista dermoid - yang mengandungi pelbagai jenis tisu seperti bahan-bahan lemak, rambut, gigi, serpihan tulang dan tisu rawan.
􀂃 Ovari polisistik - disebabkan oleh timbunan sista-sista kecil yang berganda menyebabkan berlakunya ketidakseimbangan hormon. Ini akan menyebabkan berlakunya haid yang tidak teratur, timbulnya bulu-bulu roma di badan dan ketaksuburan atau kemandulan. (aku ingat ni aku punya la.. lom tanya Dr.Bee pasal ni.. herm...Nasib baik Dr.Bee kata hormon aku normal! Alhamdulillah)

PERKARA YANG PERLU DIINGAT:
Oleh kerana sista ovari biasanya tidak menunjukkan gejala, adalah penting bagi wanita yang pernah mengalami sista di masa yang lalu atau mempunyai sejarah keluarga yang pernah menghidap tumor ovari melakukan pemeriksaan pelvis secara berkala. Wanita yang pernah mengalami sista ovari mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapatnya lagi di masa hadapan. Endometriosis mungkin menjadi lebih serius jika berlakunya sista ovari dan peluang anda untuk menjalani oforektomi (pembuangan ovari) adalah lebih tinggi. Dalam beberapa kes tertentu, jika berlakunya sista ovari yang malignan, rawatan awal biasanya memberi lebih jaminan untuk sembuh. Wanita yang mendapat sista ovari selepas putus haid lebih mudah mengalami malignansi.
Beringat untuk mendapatkan nasihat doktor dengan segera jika anda mengalami sebarang rasa sesak, tekanan atau kurang selesa di bahagian pelvis. Lebih cepat sista itu dikesan dan dirawat maka lebih baiklah peluang anda untuk sembuh.

PENGESANAN
Anda boleh mengesan sista ovari melalui:

o Pemeriksaan pelvis di mana doktor dapat merasa saiz ovari dan mengesan sebarang keabnormalan yang wujud.
o Ultrasound - alat ini menggunakan gelombang bunyi untuk menghasilkan gambar atau imej organ dalaman dengan meletakkan satu alat di atas abdomen atau memasukkan alat tertentu ke dalam faraj. (ha inila yang aku bagi tau scan for the 2nd time tu!)
o Laparaskopi - satu pembedahan kecil yang dilakukan untuk membolehkan doktor melihat struktur dalam abdomen anda. (yup this will be my 1st surgery! Dr.Bee kata akan tebuk 3 hole... if bleeding teruk baru potong bawah pusat tu... Ngeri!)
o Ujian darah bagi mengesan tumor- ujian ini akan dilakukan jika doktor mensyaki adanya malignansi. (done this! Alhamdulillah it was fine!)

RAWATAN
Bergantung kepada:
o Saiz dan jenis sista.
o Umur, sama ada anda berada dalam tahun-tahun yang subur atau telah putus haid..
o Ingin mendapatkan anak
o Tahap kesihatan keseluruhannya.
o Keterukan gejala yang dialami.

Sesetengah sista akan hilang begitu sahaja dalam masa satu hingga dua bulan tanpa dirawat. Jika ianya tidak sembuh, pembedahan mungkin diperlukan untuk membuang sista tersebut. Jika sista itu dapat dikesan lebih awal, ianya hanya mungkin memerlukan pembedahan yang kecil dan sista itu mungkin dibuang tanpa melibatkan ovari. Kadangkalanya ovari perlu dibuang dan pembedahan mungkin melibatkan pengeluaran tiub Fallopian dan juga rahim.


SOALAN UNTUK DITANYA
Adakah anda mengalami sakit abdomen yang amat sangat, demam dan muntah-muntah?
JIKA YA
Berjumpalah doktor.
JIKA TIDAK
Adakah anda mengalami gejala-gejala seperti
di bawah:
o Terasa sesak atau bengkak dalam abdomen
o Haid tertunda, tidak teratur atau sakit
o Kesakitan semasa melakukan seks
o Kesakitan yang tidak menyucuk dan berlaku berterusan sama ada di sebelah atau di kedua-dua belah pelvis.
JIKA YA
Berjumpalah doktor.
JIKA TIDAK
Gunakan rawatan/pengurusan sendiri


PENGURUSAN SENDIRI DAN LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN
o Dapatkan pemeriksaan pelvis secara berkala seperti yang disarankan oleh doktor.
o Jika mendapat kesakitan yang ringan ambillah ubat penahan sakit.
o Kurangkan pengambilan kafein.

Comments

NeenaAnuar said…
Thanks for the useful info dear!

U better take care yeahh.. anything just let me know keh!
Marlia said…
no worries Neena!
Unknown said…
gd info ..tq for sharing dear..

Terima Kasih GengBlogger !!
Unknown said…
MACAM MANA KALAU SESEORANG ITU MENGANDUNG DAN ADAKAH IANYA BERISIKO?

Popular Posts