Tahfiz dan Besday ver 1.0

Sebenarnya majlis nih dah di jalan kan pada Sabtu 16 May 2009. Kenapa aku lewat ? Herm... sebab entah malas ada, macam banyak benda yang nak di tulis pun ada...

Sebelum Arwah Atok meninggal, dia ada pesan dekat anak-anak dia yang bila dia takda lagi, dia nak anak-anak buat majlis Tahfiz untuk dia. So setelah berbincang dengan family member, we choose on 16th May because everybody was free during that time.

Family Abah ni only had 4 siblings my dad was the oldest. Pasal kenduri nih semua jenis tak kesah.1st kenduri if I'm not mistaken kenduri by Mak Lang, 2nd kenduri by Mak Ngah , Pak Su made the kenduri at his home area, so yang ni by my family la... Aku rasa syukur alhamdulillah, mesti arwah Atok tenang tengok anak-anak dia macam ni...

Memula bincang mak kata dia nak masak je, bukan apa it was a small 'kenduri' and attend by immediate family member around 50 people. So masa meeting tu semua macam tak kesah sebab this time the kenduri was under my family treat. Why? Sebenarnya nih dah kenduri yang ke-3 for arwah Atok. Aku memang membantah sekeras-kerasnya mak nak masak, bukan apa... kesiankan mak nak masak. Meh aku cerita sikit pasal mak. Mak memang seorang yang perfectionist. Kalau bab masak-memasak ni memang particular giler (sebab masalah ini mak akan masak dengan begitu lambat sekali) . Kalau basuh pinggang mangkuk , please make sure glass 1st, setiap makanan yang nak di masak or di basuh mesti selawat dulu. Kalau aku la yang basuh sayur, mesti mak masuh balik. Yang kelakar tu, previously pernahla aku bertekak dengan mak sebab macam tak percayakan aku kan... yerlah I'm 29 years old maa.... So lepas peristiwa tu dia akan basuh belakang aku ( eleh macam org tak nampak le tu hehehhe )

Bukan sebab tu jek aku tak setuju mak masak , event tu on Saturday,Friday semua orang kerja , I'm working half day on that Saturday, Mak Lang ada kursus, Mak Ngah dah tak sihat so tinggal Mak Su and Mak , bebudak tahfiz tu datang before Zohor, so can you guys see the chaos?!!!

Dua tiga hari selepas meeting tu, mak tetiba cakap dia nak amik catering. Alhamdulillah senang hati aku sket, mak tak la penat sangat kan. So bab catering tu dah ok la... Masa that Saturday, nak jadikan cerita Bie tepon aku

Bie : Sayang baik you terus balik lepas ni, riot!
Me : Riot? What do you mean by riot ?
Bie : Catering tak masak lauk for today event, mak tepon at 11am , dia kata lupa!!!
Me : What ? Lupa?!!! Catering Lupa? Ok Ok I terus balik...

Can you guys imagine? Catering LUPA?!!! OMG... Diorang ni takda diari ke? Main sebut je ok ke bila orang order ? La... macam mana bebudak Tahfiz tu nak makan? Macam mana jiran-jiran dekat nak makan? Ya Ampun, masa aku balik dengan 'Sara' semua benda tu berlegar-legar dalam kepala otak aku.

Sampai je umah,bebudak Tahfiz tuh dah start mengaji
Me : Mak , napa catering tak sampai?
Mak : Entahlah... tak tahu kenapa dia boleh lupa, tapi Abah dah deal dengan orang tu, and dia can make it before 1.40pm.

tengah-tengah tu Pak Su aku...
Herm... Korang cuba fikir, nak masak untuk 50 orang, dalam masa 2-3 jam? Tapi catering tu sempat gak la masak kan... walaupun termasin tapi nasib baik semua orang dapat makan. Itu la pengalaman kenduri yang aku tak dapat lupakan. cuba kita fikirkan kalau la kenduri tu kenduri kawin? Tak naya orang ke? For those yang buat catering tu.. tolongla guna diari... Kalau tak dapat diari free pun apalah salahnya pergi beli kat bookstore tak sampau RM10. Janganla kedekut sangat sampai aniaya orang lain.
Nasib baik orang catering tu sampai lebeih kurang pukul 2 lebey... isk macam-macam la...
the kids choose their food
So lepas tahfiz tu, our family member also celebrate May birthday yang mana ada 5 orang.
11/5 = Mak Lang
16/5 = Azikah ( anak Pak Su)
18/5 = Abah
27/5 = Adik laki ku a
28/5 = Me!
(yang ye nya untuk Azikah, sebab 16/5 tu besday dia, yang lain ni menyebuk jek...heheh)Ni semua family belah aku je, tak masuk belah mentua aku yang mana Abah Penang on 12/3 and Pak su penang 13/5. Wow meriah kan?
tumpang sekaki kek Aziqah ( yg pakai tudung itam tu)

love you Abah!
Masa event nih la Mak Ngah bagi hadiah untuk semua orang. Yang aku dapat wallet, Abah parfum, Azikah girl handbag, Adik shirts and mak lang brooch, Thanks Mak Ngah!!! So malam tu apa lagi... semua pengsan la.. penat yang tak seberapa kan... heheheh

me wift the present!

The Tahfiz Boy!!!

Comments

Popular Posts