I need book shelf!!!

Kenapa dengan book shelf? Well kat umah ni dah banyak magazine and few books. Dah tak ada tempat nak letak sebenarnya. Oleh kerana no bookself gak, it was an excuse for me not to buying any books. (Teruknya aku!)

Dah terlanjur cerita pasal buku ni baik aku terus kan ajek.Buku ni penting. Admit, both of my parents bukan datang dari golongan yang berpelajaran, tapi BUKU la yang mengajar aku dengan Angah. Mak & Abah tak pernah putus belikan kami buku sejak kami kecil lagi.

Masih ingat lagi, kami mula membaca dengan cerita-cerita dongeng Melayu dan kisah Nabi-nabi sebagai permulaan buat kami mula membaca. Bagaimana Abah  menanda setiap suku kata perkataan dengan pelbagai warna supaya kami mudah untuk membaca .
(Angah did you still remember?)

Peringkat sekolah rendah pula kami membesar dengan buku misteri '5 Sekawan' and others few story book yang dah tak ingat dah aku... Yang bagusnya mak dan abah tak pernah marah kalau aku dengan Angah nak memenuhi setiap set buku-buku pengembaraan kami. Meningkat remaja , of course  karya Ahadiat Akashah menjadi pilihan buat aku.

Terlalu banyak koleksi buku kami, Abah siap binakan kami mini library at our own study room. Our mini library not only include our books but also my parents books.So all of us will be at the same time in the study room doing the same thing which is READING!

Tapi sayang itu semua dulu... Bila kami berpindah ke Kuala Lumpur, nasib buku-buku tu di dalam kotak. Separuh telah ku jual di kedai secondhand book sebab tak ada tempat nak simpan kat umah arwah Atok ni and another half dah dimakan anai-anai rasanya.Nasib baik Angah still dengan dengan hobi membaca dia. Aku? Itula yang aku bagi tau sebelum ni, sebab ketiadaan bookshelf memberi aku excuse not to read. (Damn.... it sound worse!)

Sayangnya aku tengok few parents nowdays jarang nak belikan anak mereka buku. For them buku sekarang mahal... Hey... jangan ingat aku main taram je menulis ni... It base dengan apa yang pernah aku tengok kat book store.A kid request for a Thomas the Train book kat mak dia, tahu apa yang mak dia bagi tau " Tak payahla, nanti kita pergi beli baju yer...."
**wink wink know what I mean now?

Pada aku kalau nak develop children mind, you have to train your kids with exciting books sejak diorang kecil lagi.Aku kagum dengan few parents tak kesah beli mainan & books yang leh generate minds, buku warna-warni tuk anak-anak diorang... Itukan bagus. It for your own kids.

I think mak bapa sekarang kena pandai memupuk minat membaca untuk anak2 diorang. Buat macam mak bapak aku dulu with mini library maybe leh tarik minat diorang. Baca sekali dengan anak2. Mungkin bila diorang tengok parents diorang membaca, they will do the same thing right?

Hakikat hakiki semua terpulang dengan diri masing-masing. Bak kata pepatah, anak-anak itu ibarat sehelai kain putih yang paternnya dicorakkan oleh parents untuk membentuk sehelai kain yang cantik! Wah berangan jadi pakar motivasi konon aku ni... anak pun belum ada lagi... LOL

Back to my bookshelf...

cantikkan? but to big for my house la

like this one, ok for beginning dengan rumah aku yg comel plus sama colour dengan my other funiture.It was frm Cavenzi .

also frm Cavenzi... not bad kalau ada kaler itam

Macam mana ni? Nak beli ker idak ni.... Which design yer?
P/s:To Mr.Hubby anything in your mind dear?

Comments

Popular Posts